20.6.07

Spijt Molukkers over gijzeling

Spijt Molukkers over gijzeling door onze correspondentBOVENSMILDE - Twee Molukse gijzelnemers die dertig jaar geleden betrokken waren bij de gijzeling van schoolkinderen in het Drentse Bovensmilde, hebben voor het eerst spijt betuigd voor hun daden. Dat deden ze tijdens een nog niet uitgezonden documentaire van EO Visie en Netwerk, waarbij de daders een verzoening hebben met twee slachtoffers. ------------------------------------ De Molukkers Tom Polnaya (links) en Gustaaf Tehupuring hebben gewetenswroeging over hun deelname aan de gijzeling van schoolkinderen in het Drentse Bovensmilde in 1977. Foto: Dick Vos --------------------------------------- Molukkers Tom Polnaya en Gustaaf Tehupuring pleegden hun daad destijds uit volle overtuiging, omdat ze wilden dat de Nederlandse regering de vrije Molukse Republiek zou erkennen. De twee vielen samen met enkele vrienden in 1977 de school in Bovensmilde binnen. De gijzeling eindigde op 11 juni 1977 en de gijzelnemers werden gearresteerd. -----------------------
Het is voor het eerst na tientallen jaren dat een gijzelnemer het woord 'spijt' of 'excuses' in de mond neemt. EO Visie en Netwerk brachten de twee mannen dertig jaar na hun daad in Westerbork voor een verzoeningspoging in contact met twee vrouwen die destijds - als jonge meisjes - gegijzeld werden. In de documentaire, die dinsdag 26 juni door Netwerk wordt uitgezonden en nu in grote lijnen is te lezen in EO Visie, zegt Gustaaf Tehupuring: "Ik werk net als Tom bij de zondagsschool en houd vreselijk veel van kinderen. Het wordt tijd dat ik de kinderen van toen mijn excuses aanbied." --------------------------
Ook Tom Polnaya maakt voor de camera zijn excuses tegenover deze twee slachtoffers. "Mijn geweten knaagde en ik wil jullie onze spijt betuigen. Ik hoop dat dit gebaar de twee volkeren weer nader tot elkaar zal brengen